Gmina Siennica
Gmina jest samorządową jednostką organizacyjną powołana dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich jej mieszkańców.
Gmina Siennica została utworzona 1 stycznia 1973 r. (podstawa prawna: uchwała Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie Nr XX/93/72 z dnia 1 grudnia 1972 r.).
Położona jest we wschodniej części województwa mazowieckiego, w powiecie mińskim.
W skład gminy wchodzą następujące sołectwa:
Siedzibą władz gminy jest wieś Siennica.
Zakres działania i zadania gminy określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm.).
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Podstawowym zadaniem własnym gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w szczególności w zakresie:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Poza zadaniami własnymi gmina realizuje zadania z zakresu administracji rządowej zlecone jej ustawą lub przejęte w drodze porozumienia oraz z zakresu organizacji przeprowadzenia wyborów powszechnych i referendów.
Gmina może również wykonywać zadania z kompetencji powiatu oraz województwa, na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządowymi.
W celu obrony wspólnych interesów jednostek samorządu terytorialnego gmina może tworzyć z innymi gminami, powiatami i województwami stowarzyszenia.
W celu wykonywania zada gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Gmina może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
Gmina może zawierać porozumienia międzygminne w sprawach powierzenia innej gminie określonych przez nią zadań publicznych, jak również w sprawie udzielenia pomocy, w tym pomocy finansowej.
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Gmina posiada osobowość prawną.
Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
O ustroju gminy stanowi jej statut. Statut Gminy Siennica został przyjęty uchwałą Nr IV/27/03 Rady Gminy w Siennicy z dnia 27 lutego 2003 r.
Organami gminy są:
1) Rada Gminy,
2) Wójt.
Siedzibą organów gminy jest:
Urząd Gminy w Siennicy
ul. Mińska 33
05-332 Siennica
tel. (025) 757-20-20
tel./fax (025) 757-20-95
e-mail: gmina@ugsiennica.pl
Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
- w każdy poniedziałek w godzinach od 8 00 - 17 00
- od wtorku do czwartku w godzinach od 8 00 - 16 00
- w każdy piątek w godzinach od 8 00 - 15 00
ZASTĘPCA WÓJTA MARIUSZ KOZERA
tel. (25) 757 21 51 wew. 24
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Administrator
- Data udostępnienia w BIP: 2003-06-02 10:35:32
- Informacja zaktualizowana przez: Dąbrowski Damian
- Data ostatniej aktualizacji: 2022-03-16 11:19:21
- Liczba odsłon: 17251
- Historia dokumentu: